50. Kékszalag - Szubjektív tudósítás a Tabu fedélzetéről, Dr. Mátyás Lajostól

Javában tart az 50. Kékszalag, a tradicionális balatoni tókerülő vitorlásverseny. Mint arról a Csillagpont Rádió már beszámolt, több hajóban is van borsodi legénység. Európa leghosszabb tókerülő vitorlás versenyéről szubjektív tudósítással jelentkezik Dr. Mátyás Lajos, aki egy klasszikus hajó, a Tabu fedélzetén jelenleg is versenyben van a jubilieumi Kékszalagon.

A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő vitorlás versenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A versenyt az a hajó nyeri, amelyik a Balatont leggyorsabban vitorlázza körbe. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egybeírjuk, és Kékszalag néven évente rendezik meg. A balatonfüredi rajttól az ugyancsak itt elhelyezkedő célig légvonalban mintegy 160 kilométert kell megtenni, melyre 48 óra áll a hajósok rendelkezésére. Különlegesség, hogy a tradíció miatt a Kékszalagnak nincs fix időpontja. Többnyire júliusban és akkor is a holdtöltéhez legközelebb eső hétvégén rendezik. Az ok egyszerű: 84 évvel ezelőtt a hajók sokszor éjszaka is versenyeztek, vagyis fontos segítség volt a navigációban a telihold vizet beragyogó fénye. A hagyomány megmaradt, és a Kékszalag legnagyobb mezőnye, a legalább 4-500 hajóból álló középmezőny mindezért nagyon hálás, hiszen ők éjszaka is a vízen lesznek. Ők a „hétköznapi hősök", akik sokszor 30-40 órát is a vízen töltenek, hogy akár az eredményért, de még inkább az emberi teljesítményért körbehajózzák a Balatont és leküzdjék a szélcsend, a forróság, vagy akár a viharos szél okozta drámai megpróbáltatásokat.